چند مسئله بسیار مهم درباره نماز
قضاى احتیاطى نمازها
س: اگر بخواهم احتیاطاً نمازهاى گذشتهام را دوباره بخوانم باید به چه نیتى بخوانم؟
ج) به نیّت قضاى احتیاطى نشسته خواندن نماز قضا
س: آیا نماز قضا را مىتوان نشسته خواند؟
ج) با تمكن از ایستادن، صحیح نیست.
بقیه در ادامه مطلب
بارگذاری مجددنـمـــاز
اهمّيّت نماز
نماز رابطه انسان با خداست و مايه صفاي روح و پاكي دل و پيدايش روح تقواو تربيت انسان و پرهيز از گناهان است. نماز مهمترين عبادات است كه طبق روايات اگر قبول درگاه خدا شود عبادات ديگر نيز قبول خواهد شد و اگرقبول نگردد اعمال ديگر نيز قبول نخواهد شد. و نيز بر طبق روايات، كسيكه نمازهاي پنجگانه را انجام مي دهد از گناهان پاك مي شود همان گونه كه اگرشبانه روز پنج مرتبه در نهر آبي شست و شو كند اثري از آلودگي در بدنش باقي نمي ماند. به همين دليل، در آيات قرآن مجيد و روايات اسلامي و وصاياو سفارشهاي پيغمبر اكرم(صلي الله عليه وآله) و ائمّه هدي(عليهم السلام)از مهمترين كارهايي كه رويات تأكيد شده همين نماز است و لذا ترك نماز از بزرگترين گناهان كبيره محسوب مي شود.
سزاوار است انسان نماز را در اوّل وقت بخواند و به آن اهمّيّت بسيار دهد و از تند خواندن نماز كه ممكن است مايه خرابي نماز گردد جدّاً بپرهيزد.
در حديث آمده است روزي پيغمبر اكرم(صلي الله عليه وآله) مردي را در مسجد مشغول نماز ديد كه ركوع و سجود را بطور كامل انجام نمي دهد، فرمود: اگر اين مرد از دنيا برود در حالي كه نمازش اين گونه باشد به دين من از دنيا نخواهد رفت.
بقیه در ادامه مطلب
بارگذاری مجددبرچسبها: نماز, اهمیت نماز, فضایل نماز,
نماز کوتاه
امام صادق(ع)فرمودند:
هر گاه بنده به نماز ایستد و نمازش را کوتاه برگزار کند ؛ خداوند تبارک و تعالی به فرشتگان خود می گوید: «آیا به این بنده ام نمی نگرید که گویی فکر می کند بر آوردن نیاز هایش به دست کسی جز من است ! آیا او نمی داند که بر آوردن حاجت هایش به دست من است؟!»
الکافی،ج 3،ص 269
دزد ترین دزد ها
پیامبر اکرم (ص)فرمودند:
دزد ترین دزد ها کسی است که از نمازش دزدی کند ؛ یعنی واجبات آن را به طور کامل بجای نیاورد.
دعائم الاسلام،ج1،ص 135
نماز بی حضور قلب
پیامبر اکرم (ص)فرمودند:
خداوند نماز بنده ای را که دلش در کنار بدنش حضور ندارد ؛ نمی پذیرد.
المحاسن،ج 1،ص 406
نماز شراب خوار
امام باقر(ع)فرمودند:
کسی که شراب بنوشد و بر اثر آن مست شود ؛ تا چهل روز نمازش پذیرفته نمی شود و اگر در این مدت نمازش را ترک کند ، بخاطر ترک نماز ، عذابش دو چندان می شود.
الخصال،ص 534،ح 1
نماز غیبت کننده
پیامبر اکرم (ص)فرمودند:
هر کس غیبت مسلمانی را بنماید خدای متعال نماز و روزه اش را تا چهل روز قبول نمی کند ؛ مگر اینکه فردی که غیبتش شده ، او را ببخشد.
جامع الاخبار،ص 412،ح 1141
امام صادق(ع)فرمودند:
هر که به پدر و مادر خود ، گر چه به وی ستم کرده باشند ، با نگاه دشمنانه بنگرد ؛ خداوند از او نمازی را نمی پذیرد.
الکافی،ج 2،ص349
پیامبر اکرم (ص)فرمودند:
کسی که در نماز خود خشوع ندارد ؛ نمازش ، نماز نیست.
خروج از اسلام
پیامبر اکرم (ص)فرمودند:
هر که از روی بی اعتنایی به ثواب نماز و نترسیدن از کیفر ترک آن ، نماز نخواند ، برای من مهم نیست که جهود (یهودی) بمیرد یا ترسا (مسیحی) یا گبر (آتش پرست) .
جامع الاخبار،ص 186،ح 462
امام علی(ع)فرمودند:
هر گاه در حال نماز ، خواب بر تو غلبه کرد ، نماز را قطع کن و بخواب ؛ زیرا در چنین حالتی نمی دانی که خودت را دعا می کنی یا نفرین.
بحارالانوار،ج 84،ص 283
پیامبر اکرم (ص)فرمودند:
هر کس بدون داشتن عذری نماز خود را نخواند تا فوت شود ، عملش بر باد رفته است . سپس فرمود: مرز میان کفر و بندگی ، ترک نماز است.
جامع الاخبار،ص 158
نماز با تفکر
پیامبر اکرم (ص)به ابوذر غفاری فرمودند:
ای ابوذر ! دو رکعت نماز معمولی که با تفکر و تدبر همراه باشد بهتر است از شبی را تا صبح با دلی غافل نماز خواندن.
تنبیه الخواطر،ج 2،ص 59
همه چیز تابع نماز
امام علی (ع)در نامه خود به محمدبن ابی بکر فرمودند:
بدان ،ای محمد ! که همه چیز تابع نماز توست و بدان که هر کس نماز را ضایع گرداند ؛ دیگر کار ها را بیشتر ضایع می کند.
بحار الانوار،ج 83،ص 24
پیامبر اکرم (ص)فرمودند:
تا زمانی که فزرند آدم بر نماز های پنج گانه مواظبت کند ، شیطان از او وحشت دارد ،اما همین که آن ها را ضایع کند ، بر وی دلیر می شود و او را در فتنه های سخت می افکند.
بحار الانوار،ج 82،ص202
هر نمازی دو وقت دارد : اول و آخر ؛ اول وقت ، بهترین آن است . هیچ کس نباید نماز را بدون علت به آخر وقت بیاندازد . آخر وقت فقط برای بیمار و علیل و کسی که عذری دارد ، قرار داده شده است . اول وقت ، مایه ی خشنودی خداست و آخر وقت ، باعث آمرزش خدا.
بحار الانوار،ج 83،ص 25
امام صاق (ع)فرمودند:
فضیلت نماز اول وقت بر آخر وقت ، همچون فضیلت آخرت بر دنیاست.
ثواب الاعمال،ص 58
پیامبر اکرم (ص)فرمودند:
هیچ بنده ای نیست که به اوقات نماز و مواضع خورشید اهتمام ورزد ، مگر اینکه آسودگی هنگام مردن ، از بین رفتن غم و اندوه ها و نجات از آتش را برایش ضمانت کنم.
بحارالانوار،ج 83،ص 9
پیامبر اکرم (ص)فرمودند:
در دینداری مرد همین بس ، که بر خواندن نماز ها بسیار مواظبت کند.
تنبیه الخواطر،ج 2،ص 122
پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
هر که در نماز کاری کند که بداند در طرف چپ و راست او کیست ، نمازش درست نیست.
بحارالانوار،ج 84،ص 249
پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
کسی که رکوع و سجود نمازش را کامل به جا نیاورد ، نمازش نماز نیست.
بحارالانوار،ج 72،ص 198
پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
چنان نمازی بخوان که گویی آخرین نماز عصر توست ، زیرا چنین نمازی موجب رسیدن و نزدیک شدن به خداست.
بحارالانوار،ج 78،ص 200
پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
هر که دو رکعت نماز بخواند و در آن دو رکعت به هیچ امری از امور دنیا فکر نکند ، خداوند گناهانش را می آمرزد.
بحارالانوار،ج 84،ص 249
امام علی(ع) فرمودند:
بنگر که با چه لباسی نماز می خوانی ، اگر آن را از راه درست و حلال به دست نیاورده باشی ، نمازت پذیرفته نیست.
بشاره المصطفی، ص 28
امام علی (ع) فرمودند:
انسان باید در نمازش خشوع داشته باشد ، کسی که دلش در برابر خداوند عزوجل خاشع باشد ، جوارح او نیز خشوع خواهند داشت و بنابر این در حال نماز با هیچ جیز بازی نمی کنند.
الخصال،ص 628
امام صادق (ع) فرمودند:
امام سجاد (ع) هر گاه به نماز می ایستاد ، رمگش می پرید و چون به سجده می رفت ، آنقدر در سجده می ماند که عرق از او می ریخت.
فلاح السائل،ص 222،ح 124
امام سجاد(ع) فرمودند:
حسن بن علی (ع) چون به نماز می ایستاد ، عضلاتش در برابر پروردگار عزوجل می لرزید و هرگاه سخن از بهشت و دوزخ به میان می آمد ، همچون مار گزیده ، سزاسیمه می لرزید.
بحارالانوار،ج 84،ص 258
امام علی (ع) می فرمایند:
رسول خدا (ص) چون وقت نماز فرا می رسید ، گویا هیچ یک از خانواده و دوست و رفیق خود را نمی شناخت.
تنبیه الخواطر،ج 2،ص 784
امام علی (ع) خطاب به کمیل فرمودند:
ای کمیل ، بزرگی تنها در نماز خواندن و روزه گرفتن و صدقه دادن تو نیست ، مهم این است که نماز ، با دل پاک و عمل خدا پسندانه و خشوع راستین صورت گیرد.
بحارالانوار،ج 74،ص 275
امام صادق (ع) فرمودند:
هر که دو رکعت نماز بخواند و بداند که در آن دو رکعت چه می گوید ، در حالی نماز را تمام می کند که هر چه گناه میان او و خداوند عزوجل بوده است ، آمرزیده شده باشد.
ثواب الاعمال،ص 44
پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
کسی که از نماز فرمان نبرد ، نماز نخوانده است و فرمان بردن از نماز ، باز ایستادن از کار زشت و ناپسند است.
بحارالانوار،ج 82،ص 198
امام باقر (ع) فرمودند:
هر گاه نماز گزار رو به قبله می کند ، خداوند رحمان ، که معبودی جز او نیست ، به او رو می کند.
بحارالانوار،ج 79،ص 219
امام علی (ع) فرمودند:
چون آدمی به نماز می ایستد ، ابلیس از روی حسد به او می نگرد ، چون می بیند که رحمت خدا از سر تا پای نماز گزار را فرا گرفته است.
الخصال،ج 2،ص 632
حضرت فاطمه (س) فرمودند:
پس خداوند ایمان را برای پاک کنندگی از شرک و بت پرستی و نماز را به منظور دور کردن انسان از کبر واجب فرمود.
من لا یحضره الفقیه،ج 3،ص 568
پیامبر اکرم (ع) فرمودند:
ستون دین نماز است و نماز ، نخستین عمل فرزند آدم است که به آن رسیدگی می شود ،اگر درست بود ،به دبگر اعمالش رسیدگی می شود و اگر درست نبود ، به سایر اعمالش هم رسیدگی نمی شود.
وسائل الشیعه،ج 4،ص 35
امام صادق (ع) فرمودند:
اکر جلوی در خانه ی یکی از شما جوی آبی باشد و روزی پنج بار خود را در آن بشوید ، آیا چرک و کثافتی بر تن او باقی می ماند؟حکایت نماز نیز حکایت جوی آبی است که تمیز و پاکیزه می کند ، هر نمازی که آدمی بخواند ، گناهانش را پاک می کند مگر گناهی که او را از ایمان به در برد و بر آن اصرار ورزد.
بحارالانوار،ج 79، ص 236
پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
دعا،کلید رحمت ، وضو ، کلید نماز و نماز ،کلید بهشت است.
نهج الفصاحه،ح 1588
پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
هر گاه بنده به نماز ایستد در حالی که فکر و دلش متوجه خداوند متعال باشد ، چون نماز را تمام کند همچون روزی باشد که از مادر متولد شده باشد.
بحارالانوار،ج 81،ص 261
امام باقر (ع)فرمودند:
نماز ستون دین است ، مثل آن مثل عمود خیمه است اگر عمود ، محکم باشد میخ ها ، طناب ها محکم می مانند و اگر عمود ، کج شود و بشکند ، نه میخی استوار می ماند و نه طنابی.
المحاسن،ج 1،ص 116-117
امام علی (ع)فرمودند:
شما را به نماز و مواظبت بر آن سفارش می کنم،زیرا که نماز بهترین عمل است و ستون دین شماست.
بحار الانوار،ج 74،ص 407
محبوبت ترین کار ها
امام صادق (ع)می فرمایند:
محبوب ترین کار ها نزد خداوند عزوجل ، نماز است و آن ، آخرین سفارش پیامبران می باشد
من لا یحضره الفقیه،ج 1،ص 210
پیامبر اکرم می فرمایند:
باید بیشترین همت تو در نماز باشد زیرا در اسلام ، بعد از پذیرفتن دین ، نماز به منزله ی سر برای بدن است
بحار الانوار،ج 72،ص 129